In de kijker: Bekijk de prachtige video over SUPYOGA bij ons op de club.

(¯`·._.· Wind in de zeilen, ook met een beperking. ·._.·´¯)

fuon

Eerstvolgende clubactiviteit: [Tuesday 30/Nov/1999] Google+
  Pagina's > Wedstrijdsurfen (Laatst aangepast op 2016-07-11)

Laatste update op pagina: Junior Team 2017 op 2017-04-04 

Activiteiten  Foto's  Bestuur  Tareiven
       
  Activiteitenkalender
  Sponsers & Partners
  Word monitor!
  Windvoorspellingen
  SurfSafe!
  Sitemap
  + Nieuws ...
  + Windsurfclub ...
  + Windsurfschool ...
  + SUP ...
  + Junior Team ...
  - Activiteiten ...
    G-Windsurfen
    Wedstrijdsurfen
        Clinic Wedstrijdsurfen
        Lentetroffee
        Alleman's cup
        Herfsttroffee
        Bic Techno T293
    Antwerps Surfcircuit
    SurFiesta
    Watersportdag
  Shop
  Foto-Gallery
  Te koop
  Ideeenbus
  Links
   Contacteer Ons
 
        
        
Wedstrijdsurfen
50

www.wsc-alleman.be/wedstrijdsurfen

Aanverwante documenten: Pleidooi voor het wedstrijdsurfen, De nieuwe Olympische plank: nog geen beslissing, Moeten olympische regattaï’s gevaren worden om de mediabelangstelling te wekken of om de beste atleet aan te duiden?, Windsurfing competitieregels 2005-2008



Windsurfen Competietie: 2 grote pijlers
Binnen de competietietak van het windsurfen vinden we 2 pijlers terug. Bij de 'racing' tak gaat het er om om een parcours zo snel mogelijk te varen. Dit parcours kan zowel halve wind, in de wind als voor de wind liggen, of een cominatie van voorgaande. Bij de 'artistieke' tak is het belangrijk zoveel mogelijk punten te scoren door je tricks, al dan niet in combinatie met aanwezige golven te showen. Wil je dus can competietievaren dan heb je dus de keuze uit 'racing' en 'artistiek'.



Racing

De racing tak is de tak met een meeste aanbod in België en kan je vrij snel mee beginnen. Eens je de basis van het windsurfen onder de knie hebt dan kan je beginnen denken aan een eerste clubwedstrijd of SurFiesta. Het deelnemen aan surfwedstrijden geeft je de leuke kans om je eigen niveau te testen en te vergelijken met anderen van dezelfde leeftijd. Men vind er ook de motivatie in om nog meer en beter te trainen. Als wedstrijdsurfer kan je een niveau behalen die je als recreatiesurfer zelden (er zijn natuurlijk uitzonderingen) nooit zou behalen.

Niet iedereen heeft echter evenveel over voor de windsurfsurfsport, daarom er zijn er op onze club dan ook wedstrijden op verschillende niveaus.
Onderstaand diagram geeft een mooi overzicht van de mogelijkheden binnen de racing tak.

50


Klassen
Als wedstrijdsurfer 'racing' kan je dus kiezen uit de volgende klassen:
50


Voor de klasse Bic Techno T293 is er nog een andere onderverdeling - meer info op de Bic Techno T293 pagina.

Kalender1

In Nederland hebben we ook nog de Regiocup Noord en Zuid. De Regiocup is een laagdrempelige wedstrijdreeks waar de onervaren surfers kennis kunnen maken met wedstrijdsurfen & waar de ervaren wedstrijdsurfers hun kunnen kunnen optimaliseren. Afhankelijk van de windvoorspelling wordt er slalom of course (Formula, RS:X, Bic Techno en Raceboard) gevaren. Er wordt altijd gevaren. Eventueel verzorgen zij ook clinics theorie, tuning etc.


Bic Techno, de ideale aanloop naar andere disciplines:

50
Kennismaking - Beginnen met windsurfen: Dit kan door langs te komen op onze opendeurdag of je in te schrijven voor een leuke IkSurf sessie. De basis van het windsurfen wordt je op een leuke manier uitgelegd en daarna ben je klaar om je eerste meters te windsufen. Fun verzekerd!
Clubwedstrijden: Na de eerste uurtjes op de surfplank voel je dat je beter en beter begint te surfen en dat je sneller aan de boeien geraakt. Als je jezelf er klaar voor voelt kan je eens overwegen om aan een clubwedstrijdje deel te nemen. Je zal er heel veel van andere deelnemers kunnen bijleren: Waarom varen zij op dit moment sneller, welke is de stand van hun tuig, waar staan de voeten, ... Stelen met je ogen is hier de boodschap. Er wordt in verschillende categorieën gevaren, zodat iedereen toch de kans om als eerste te eindigen (in zijn categorie). We hebben 4 clubwedstrijden: Lentetrofee, Alleman's Cup, Surfiesta & Herfsttrofee.
  • OPEN Clubwedtrijden: Dit zijn clubwedstrijden wie ook toegankelijk zijn voor niet-clubleden. Niet-leden betalen inschijvingsgeld, leden nemen gratis deel. (Lentetrofee, Surfiesta  & Herfsttrofee)
  • GESLOTEN Clubwedstrijden: Dit zijn de clubwedstrijden waaraan enkel clubleden kunnen deelnemen. (Alleman's Cup). Gratis deelname.
Regionale wedstrijden: Deze zijn van hetzelfde niveau als onze clubwedstrijden al zal je hiervoor een verplaatsing naar andere watervlakken moeten maken. In de meeste gevallen kan de club voor clubmateriaal zorgen dat je gratis kan gebruiken en eventueel voor het vervoer van het materiaal. De SurFiesta is hier een leuk voorbeeld van met wedstrijdjes bij ons op de club maar ook in Harelbeke, Oostende (binnenwater), Willebroek & Beervelde. Zo kom je al eens op een andere surfplas terecht. Ook zijn wij mede-organisator van een mooie long-distance wedstijd op het Veerse Meer te Nederland. Ook de Bic Techno Cup wedstrijden zijn leuke wedstrijdjes waar nogal wat jeugd aan deelneemt.
  • Surfiesta is een windsurfwedstrijd waarbij het vooral gaat om plezier maken op het water. Jaarlijks zijn er meerdere wedstrijden die op verschillende Vlaamse clubs worden georganiseerd. Iedereen is welkom: jong of oud, beginner of gevorderd, het maakt niet uit, hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Je leert nieuwe mensen kennen en je kan er als surfer alleen maar op vooruitgaan.
  • Antwerps Surf Circuit is een samenwerking tussen verschillende surfclubs uit de provincie Antwerpen waar er hoofdzakelijk op raceboards wordt gevaren.
Nationale wedstrijden: Voel je je volledig op je gemak op het water kan kunnen we aan de Nationale Wedstrijden beginnen denken. Hiervan gaan ze zowel door op binnenwater als op de Noordzee. De North Sea Cup is een samenwerking tussen UK, Frankrijk, Nederland en België met een wedstrijd in elk van die landen. Wat het OBK betreft zal onze club, net als in 2014 dit seizoen opnieuw instaan voor de organisatie ervan. Deze zal doorgaan op het Grevelingenmeer, Nederland.


Voor de jeudige surfers is er ook nog een aanloopcircuit naar de Belgische Kampioenschappen Bic Techno. Deze wedstrijden worden de Bic Techno Cup genoemd en gaan enkel door op binnenwater. Dit seizoen gaat er een Bic Techno Cup door op onze club.

Om deel te nemen aan de Belgische Kampioenschappen in de disciplines windsurfen, kitesurfen , golfsurfen dient u niet alleen lid te zijn van een Belgische zeil/surf club (o.a. verzekering), maar ook van de BABC. BABC is de overkoepelende vereniging van alle boardriding klassen en betaalt jaarlijks de Belgische bijdrage aan de internationale ISAF-klassen.
Naast het beheer en uitreiking van de Belgische "BEL-" zeilnummers, is BABC ook verantwoordelijk voor het opstellen van de BK kalender en bijhorende notices of races en racing rules. BABC staat ook de Belgische zeil & surf Clubs en het VYF bij in de praktische organisatie van de boardriding BK's.

Internationale wedstrijden: Deze kunnen zowel de Europese- als de Wereldkampioenschappen zijn in de verschillende klassen.
Olympische Spelen: Top-of-the-Bill. De RS:X is de Olympische klasse.

Kostenplaatje wedstrijdsurfen, exclusief materiaal:

  • Lidmaatschap WSC Alleman: 55 euro
  • Wedstrijdlicentie, lidmaatschap VYF: gratis (zit in prijs lidmaatschap surfclub)
  • Lidmaatschap BABC: 20 euro
  • Zeil stickers: ongeveer 15 euro p/zeil (BEL-nnn)

Bovendien wil Windsurfclub Alleman vzw wil haar actieve wedstrijdsurfers een financieel duwtje in de rug geven, dit onder de vorm van een zekere sponsoring. Meer info bij de secretaris.


50


Heb je na het lezen van dit overzicht de smaak van het wedstrijdsurfen te pakken bekijk dan zeker onze pagina 'Clinic wedstrijdsurfen' eens.Wil je verdere informatie, neem dan even contact op met Davy. Contactgegevens vind je hier.


babc BABC is de 'klasseorganisatie'. Deze houdt alle rankschikkingen bij, stelt de reglementen op en zorgt ook dat je als Belg kan deelnemen aan de internationale wedstrijden.

Wil je echt alles weten en je optimaal voorbereiden op het BK Windsurfen of zelfs het WK Windsurfen, lees dan de NOR (Notice or Races) even na. Je kan ze vinden op de BABC website.

Ook moet je bij het BABC aankloppen voor een officiële BEL zeilnummer. Meer info op de BABC website.
Surf naar de BABC website »           

sep

babc Bezoek de website eens van één van onze monitors, Kimberly Vercammen (BEL-216). Op deze website kan je een massa informatie vinden over surfmateriaal en het wedstrijdsurfen, met in het bijzonder het slalomsurfen.
http://bel-216.wsc-alleman.be

wn Neem zeker ook eens een kijkje op de Facebookpagina van monitor Wouter Nuyts (BEL-45), jeugdtalent binnen de Raceboard klasse.
http://bel-45.wsc-alleman.be




sep

50 Sinds 2014 wordt er een clubkampioenschap georganiseerd. De clubkampioen ontvangt een mooie prijs. Alle info in de clubkampioenschap directory.

Windsurfclub Alleman vzw wil haar actieve wedstrijdsurfers een financiëel duwtje in de rug geven, dit onder de vorm van een zekere sponsoring. Meer info bij de secretaris.



sep
De nieuwe Olympische plank: nog geen beslissing

De ISAF nam op haar vergadering in juni nog geen beslissing over een nieuwe olympische plank omdat, volgens haar, de industrie niet klaar is met de ontwikkeling van een aangepaste plank.


Dit gebeurde op basis van het evaluatierapport van het internationaal team dat, begin mei, de testen uitvoerde in Torbola. Daar werden getest: 3 longboards, 5 hybrid boards en 3 Formula boards. Het evaluatieteam besloot dat de longboards (alhoewel over het algemeen nog steeds de beste) de surfers niet meer aantrekken, de Formula boards ongeschikt zijn om te racen in de meest voorkomende windcondities van de olympische regattaï¾’s; maar dat het nieuwe type hybrid boards het potentieel hebben om hieraan te voldoen.
Onder hybride plank dient hier verstaan een kruising tussen de longboards en het funboard en zij ziet er uit als een brede Formula plank maar met een klapzwaard of een vast zwaard.
Letterlijk was de aanhef van hun verslag als volgt:

De testen wezen uit dat noch de huidige longboards, noch de Formula boards ideaal zijn voor de toekomstige olympische competitie.


- De longboards geven niet de huidige trends in het windsurfen weer en zijn niet attractief voor de windsurfers. Als zij de olympische uitrusting blijven dan zal windsurfen als racing discipline verder ten onder gaan.


- De huidige Formula boards zijn niet geschikt om te zeilen in het volledige bereik van windsterkten die men vindt op de regattaï¾’s van olympische klasse en zij werden nog niet gebouwd met het oog op dergelijke wedstrijden.
Maar de testen toonden aan dat een nieuw type hybride raceplank, met opwindende planeerprestaties, doeltreffend kan opkruisen met wind van 5 knopen. Vier hybride prototypes en één hybride productieplank werden getest. Geen enkele voldeed 100%, maar zij bevielen de surfers, zijn geschikt voor een groter gewichtbereik van de surfers en zij kunnen op korte termijn verbeterd worden om aan alle vereisten van een nieuwe olympische plank te voldoen. モ
De bedoeling van het test team, wordt verder vermeld, is het olympisch racen te herstellen als topevenement in het windsurfen en alle surfers weer te verenigen rond de olympische plank.
Het testteam stelde bijgevolg voor dat de ISAF op haar vergadering van november 2004 zou beslissen:


1. Op de Spelen van 2008 een nieuw type hybride plank te gebruiken, omdat de hybride plank uitstekende vooruitzichten biedt om het windsurfen nieuw leven in te blazen en de windsurfers opnieuw te verenigen.


2. Een “one design uitrusting met toleranties” aan te nemen. Dit om toe te laten dat de plank en tuig mee zouden kunnen evolueren met de industriële ontwikkelingen en zo telkens gemoderniseerd zouden kunnen worden voor de daaropvolgende Spelen.


Deze toleranties zouden zijn:
 
- planklengte van 2650 tot 3100mm,
- plankbreedte van 790 tot 1000 mm,
- plankgewicht minimum 12kg zonder zwaard en vin, maar met mast track,
- staartvin maximum 650mm en optioneel inklapbaar zwaard van maximum 850mm.


3. In november 2006 te beslissen welke specifieke plank en haar leverancier/merk zal gebruikt worden voor de olympische regatta van 2008 te Qingdao. Daartoe in september 2004 een bijkomende test doen van de passende productie-hybrideplanken.


4. In november 2007 te beslissen welk tuig er zal gebruikt worden in 2008.


5. Vanaf 2005 het gebruik van de hybride planken aan te moedigen en vanaf 2006 verplicht te maken voor alle regionale en ISAF wedstrijden.


6. Slalom racing in te voeren in de olympische regattaï¾’s, als een race in 10 – 14 knopen, pro rata van 2 slalom races per olympische regatta (15 à 20% van de races). De baan zou een kruisrak en een voor de wind rak moeten bevatten met bijbehorende ruime rakken.


7. Voor de olympische regattaï¾’s na 2008 alle veranderingen aan de uitrusting beslissen op de november conferentie 4 jaar op voorhand, de keuze van de plank 2 jaar vooraf en deze van het tuig 1 jaar vooraf.
De Raad van de ISAF vindt dit een uitstekend voorstel en steunt het unaniem, maar wil de keuze van een plank en tuig niet uitstellen tot na november 2004. De bijkomende testen zullen plaats hebben in september van dit jaar en voorlopig blijven de kandidaten deze die deelnamen aan de testen in Torbole. Van de industrie wordt verwacht dat zij verbeterde types hybride planken zal voorstellen met aangepaste zeilen.
De ISAF voorzitter, Paul Henderson, besloot met deze duidelijke waarschuwing aan de industrie: モHet is te hopen dat in september (2004) de industrie aan de vereisten van de ISAF zal tegemoet komen, maar de ISAF moet klaar zijn als dit niet gebeurt. Dit is een duidelijke waarschuwing van de ISAF: wij willen windsurfing, maar de industrie moet handelenヤ
Het zal zeer moeilijk zijn het olympisch racen in ere te herstellen en alle surfers verenigen rond één plank is een utopie. De wave riders en free stylers zullen wel bij hun voorliefde blijven, maar het zou al een geweldig succes zijn moest men er in slagen de Formula races en wie weet de PWA races op dezelfde plank te laten doorgaan als de olympische races. Het probleem is de industrie! Wordt één enkele leverancier aangeduid, dan zijn de andere producenten niet geïnteresseerd en heeft men te doen met een feitelijk monopolie, wat niet bevorderlijk is voor de verdere ontwikkeling. Worden enkel vaste maatgegevens opgelegd en kan de productie ook door andere producenten geschieden, dan is niemand geneigd om veel research te betalen om een aangepaste plank en tuig te ontwikkelen, vermits hij daar dan onvoldoende voor vergoed wordt. Het is dan ook best mogelijk dat de oproep van de ISAF om specifiek materieel te ontwikkelen voor de olympische regattaï¾’s in dovemansoren valt. Er zijn nu slechts 3 producenten: de Cobra fabriek in Thailand (die de planken bouwt voor Boards & More(Mistral, Fanatic, F2) en Starboard), BIC en AHD. Neil Pryde, Gaastra en Boards & Less, hebben wel een prototype plank ontwikkeld maar beschikken niet over een fabriek om deze te laten produceren. BIC en AHD hebben niet eens een plank voorgesteld in Torbole. Het is dus aan Boards & More om de research te betalen. Zal die het doen, als zij ook door anderen moet kunnen geproduceerd worden?
Ook de zeilen stellen een probleem. De huidige race zeilen zijn, volgens het testteam, enkel geschikt voor longboards en de Formula zeilen enkel voor Formula planken. Er zouden nu race zeilen moeten ontwikkeld worden voor de hybride planken: krachtiger dan Formula zeilen die veel te groot zijn; minder krachtig dan longboard zeilen en voorzien voor windsterkten tussen de 5 en de 25 knopen.
Of dit alles klaar komt tegen november is meer dan twijfelachtig. Hoe zal de ISAF dan reageren? Het doemscenario zou kunnen zijn dat het windsurfen afgevoerd wordt als olympische discipline. Er moeten immers 2 medailles verdwijnen in het zeilen. Eén ervan zal waarschijnlijk de Belgische boot Europe voor dameszeilen zijn. De tweede kan goed het windsurfen voor dames zijn of misschien het windsurfen als geheel… tenzij de industrie werkelijk reageert.


Marcel De Bock



Pleidooi voor wedstrijdsurfen

Voor onze club was vorig jaar zeer geslaagd. Dit was echter niet het geval voor alle clubs! Integendeel, vorig jaar kende een algemene teruggang van alle surfactiviteit. Wat zijn daarvan de oorzaken?
Gebrek aan geschikte waters en weinig geschikt klimaat zijn zeker factoren die ertoe bijgedragen hebben, maar deze bestonden ook vroeger al toen het surfen hier volop in trek was.
Een overvloed aan mogelijke activiteiten, waardoor wij te veel verschillende dingen willen doen en geen tijd meer hebben om grondig op een bepaalde sport in te gaan, is ook al niet nieuw en dat wij luier geworden zijn en minder aan sport doen, is dat al evenmin.
Ligt het dan aan het materiaal? Neen, want moderne planken en tuigen zijn veel gebruiksvriendelijker geworden en er bestaat een zodanig grote variëteit dat men gemakkelijk geschikt materiaal vindt voor alle takken van het windsurfen: free ride, slalom, freestyle, waveriding, courserace ï¾….

De oorzaak moet dus ergens anders liggenï¾… misschien wel in de Free Ride. Hoe is dat mogelijk? Iedereen wil toch wel graag eens vrij varen, alleen maar ruim, om maximaal te genieten van het goede weer en wind, zonder zich te bekommeren om anderen, zonder zich aan een bepaalde koers te moeten houden, alleen maar snelheid zoekend en de kick. Ja maar hoe dikwijls kan je dat? Enkel als het goed weer is, lekker warm en er voldoende wind staat. Anders is het toch maar dobberen en is de kick weg. En als die omstandigheden er zijn, ben je toch niet alleen op het water, doen anderen hetzelfde en merk je automatisch dat sommigen veel sneller gaan ï¾… omdat hun slalomplank sneller is in deze omstandigheden. Ergens voldoet die free ride plank niet meer en voel je je benadeeld (Je competitiegeest roert zich). Dan maar een slalomplank gekocht en weg die free ride ï¾… maar dan kom je bijna niet meer op het water bij gebrek aan wind; want zonder die sterke wind is het zelfs moeilijk dobberen met deze plank. Om de kick te bewaren heb je dan steeds meer extreme omstandigheden nodig ï¾… dus vaar je minder en minder, tot helemaal niet meer.
Ben je bij je free ride gebleven, is de kick er ook al vlug af: er is onvoldoende wind, het is te koud, dat op- en aftuigen vergt te veel tijd en je hebt wel wat anders te doen, er is te weinig volk op de plas om het sociaal en aangenaam te maken, dat stom enkel heen en weer varen begint je te vervelenï¾…

De waarheid is dat de mens een kuddedier en competitief beest is, op zoek naar zijn grenzen en dat in die kudde beter wil zijn dan de anderen ï¾… en zo mogelijk de allerbeste. Dat geeft hem de kick! Wedijver is toch de basis van elke sport!
Windsurfen is een individuele sport. Er zijn dus twee manieren om er de kick in te vinden en te behouden: ofwel individueel proberen zijn grenzen te verlengen in steeds extremere omstandigheden ofwel zich meten met anderen en tonen dat men beter is.

Zijn grenzen verleggen is niet aan iedereen gegeven: het is uiterst kostelijk en vergt enorm veel inspanning en opofferingen. Competitie varen is wel voor iedereen weggelegd, op voorwaarde dat men zijn grenzen kent en de competitie daarop afstemt. Course race varen kan iedereen; formula windsurfing, free style competitie en wave riding zijn enkel voor de beteren, die er bovendien ook voldoende geld, tijd en inspanning willen in stoppen. In alle disciplines is enkel tevreden zijn met de eerste plaats maar realistisch als je er ook de nodige capaciteiten voor hebt, plus het nodige materieel en er voldoende inspanningen wil voor leveren. Als dit te hoog gegrepen is, moet je dan geen competitie varen? Helemaal niet, want in de モkuddeヤ zijn er anderen die niet of maar een weinig beter zijn dan jezelf en het is op die dat je de competitie moet afstemmen. Wanneer je gewoonlijk de 20ste plaats haalt en je uitzonderlijk eens 15de eindigt, dan kan dit je evenveel plezier opleveren als aan de gedoodverfde winnaar die weer eens gewonnen heeft. Dan heb je jezelf overtroffen en krijg je weer de smaak te pakken om volgende keer evengoed of zelfs beter te doen.
Competitie brengt de waarheid aan het licht. Het geeft je de plaats die je toekomt en niet deze die je wenst of wil laten uitschijnen. Dan wordt het duidelijk wat je werkelijk waard bent en daarom zijn velen bang van competitie;. Dit totaal ten onrechte, want het is een illusie te denken dat men dit anders niet zal ontdekken en als deelnemer ben je nog altijd beter dan de critici die aan wal blijven staan. Jong of oud, je moet dus geen schrik hebben van competitie en je vindt zeker steeds een concurrent die geen haar beter is dan jezelf.

Competitie laat je ook toe vorderingen te maken die je anders nooit zou maken. Het brengt je immers in moeilijkere omstandigheden en verplicht je ook daarin je goed uit de slag te trekken. Zo bijvoorbeeld is gijpen niet moeilijk voor een gevorderd surfer, maar gijpen rond een boei, op het juiste moment, met andere surfers voor en achter jou en weer een andere naast je, waardoor je de bocht niets te groot mag nemen en waarbij je soms nog gehinderd wordt, tien maal moeilijker en zelfs de profs vallen dan nog of maken een uitschuiver, met een eufemisme “spin out” genoemd.
Competitie zet je ook aan om je techniek te verbeteren, want het motiveert je om te trainen en vorderingen te maken. Competitie toont ook je vorderingen, want je merkt het aan de betere uitslagen.
Competitie varen kan je met elke wind, want de wedijver blijft bestaan ook al is de snelheid fel verminderd. Kijk maar, het zijn steeds dezelfden die beter varen, met veel wind of met weinig wind. Alleen voor de zwaarsten kan weinig wind een handicap zijn en sterke wind een voordeel.
In één woord, door competitie wordt je niet enkel een betere surfer, maar ook behoudt je de motivatie.
Daarom een goede raad: als je werkelijk van windsurfen houdt, beperk je dan niet tot free ride, maar doe zo snel mogelijk en zoveel mogelijk aan competitie. Laat je niet misleiden door degenen die luidop verklaren dat competitie hen niet interesseert. Hou ze maar eens in het oog tijdens de free ride en je zal snel bemerken dat telkens wanneer je samen vaart en zij denken in het voordeel te zijn, zij “toevallig” dezelfde koers varen als jij om te trachten je het achterste van hun plank te tonen. Lukt dit niet dan kiezen ze snel een andere koers of gaan overstag, “toevallig”, omdat je niet zou merken dat je het voordeel haalt. Zeg me niet dat die niet competitief gericht zijn!

Hoe zal de competitie nu verlopen in 2005? Velen zijn ongerust, vermits de Mistral One Design niet langer de olympische plank is en misschien verdwijnt. Moeten we nu allemaal gaan varen met de Neilpryde RS:X?
Wel, zeker nog niet de eerste twee jaren! De plank is wel gekozen, maar de uiteindelijke specificaties van alle onderdelen van het tuig zijn nog niet gekend; zelfs de grootte van het zeil voor heren en dames is nog niet beslist. Evenmin weten we vanaf welke datum plank en tuig beschikbaar zullen zijn en wie ze mag verkopen, aan welke prijs en met welke garantie en onderhoudsregels. Dit hangt voornamelijk af van de ISAF. Toch belooft Neilpryde op zijn website een antwoord op deze vragen tegen 15 februari. De IWA belooft anderzijds dat de overgangsperiode zal aflopen tegen eind 2006. We hebben dus nog minstens 2 jaar de tijd om ons voor te bereiden op de overgang. Boards & More belooft de productie van de Mistral One Design nog minstens 2 jaar voort te zetten en de IMCO klasse, nu oud-olympische klasse, laat de internationale wedstrijden dit jaar ongewijzigd doorgaan op dit lange raceboard. Dus is er voorlopig geen reden voor ons om iets te wijzigen aan ons wedstrijdsysteem voor de plus 15 jarigen.
Voor de min 15 jarigen is er wel een wijziging: de productie van de Aloha is gestopt en de nieuwe race plank voor deze jeugd is de BIC 293OD, die reeds in productie is. Het wereldkampioenschap op deze plank zal reeds plaats vinden op 03 augustus in Sopt, Polen. Daarom wordt aangeraden dat alle nationale wedstrijden voor de min 15 jarigen ook reeds met deze plank zouden gevaren worden. Ik heb echter nog geen weet dat enige organisatie in België al over dergelijke planken zou beschikken om er wedstrijden mee in te richten.
De IMCO klasse heeft aangeboden om de administratie te regelen voor de nieuw op te richten olympische klasse. De raceboard klasse heeft haar regels aangepast, zodat de nieuwe olympische plank ermee in overeenstemming is, maar niet de enige is. Zij voorziet wedstrijden in 2 groepen: een met de oude lange raceboards met maximum 7,5m2 zeil en een met hybride planken met maximum 9,5m2 zeil.


Dit jaar, en waarschijnlijk ook volgend jaar, is het dus “business as usual".

Marcel De Bock

Moeten olympische regatta’s gevaren worden om de mediabelangstelling te wekken of om de beste atleet aan te duiden?

De regattaï¾’s genieten tijdens olympische spelen weinig mediabelangstelling: zij spelen zich af op groot water en dus moeten peperdure middelen ingezet worden om ze van nabij te volgen, zij duren lang (een manche gemiddeld 3 kwartier tot 1 uur) en alleen tijdens de start en aankomst is een goede optische vergelijking mogelijk tussen de deelnemers.
Om hieraan te verhelpen heeft het Events Committee van de ISAF voorstellen gedaan voor een nieuwe vorm van competitie. Deze zullen besproken worden op de herfstvergadering van de ISAF in november en zeer waarschijnlijk aanvaard worden voor de Spelen van 2008.

Tot hiertoe voer men gedurende een week 12 manches van ongeveer een uur en werd een algemeen klassement opgemaakt over de 12 manches. Gouden medaillewinnaar was de eerst geklasseerde na 12 manches of, bij slecht weer, na het totaal aantal gevaren manches. De manches duurden lang genoeg om een minder goede start te kunnen goedmaken. Aftrekmanches hielden rekening met eventuele materiaalpech (bij de windsurfers wordt het materiaal immers ter plaatse ter beschikking gesteld en is dus niet het eigen materiaal). Elke deelnemer mocht alle manches meevaren, zodat alle deelnemers gedurende de ganse tijd onderworpen werden aan de wisselvalligheden van het weer. De bedoeling was duidelijk de atleet te laten winnen die over de ganse periode en alle gevaren manches de beste was; niet het lichtgewicht dat toevallig kon profiteren van lage windsnelheid of het zwaargewicht dat best bestand was tegen een paar uitzonderlijk hoge windsnelheden, noch degene die een uitzonderlijke dag had waarop hij alles won maar de volgende dagen niet mee kon. Alleen, het was weinig aantrekkelijk voor de TV journalisten en de fotografen.

Nu wordt een afvallingskoers voorgesteld. Men start gedurende 4 dagen met de volledige vloot en duidt elke dag een dagwinnaar aan. Deze is de winnaar van de dagfinale, een korte manche (15 tot 20 minuten) met alleen de eerste 3 boten/planken van de volledige vlootmanche. Behalve de 4 dagwinnaars worden nog 4 deelnemers geselecteerd, namelijk de eerste 4 geklasseerden van de manches met de ganse vloot die geen dagwinnaar waren. Zo worden 8 deelnemers geselecteerd voor de halve finales. In de halve finales worden 4 tot 7 manches gevaren waarvan telkens de laatste afvalt, zodat er 4 overblijven voor de finale. De dagwinnaars ontvangen 2モdotsヤ(bonuspunten), de tweeden 1 モdotヤ. Eindigen ze laatste in een manche dan kunnen ze een モdotヤ inleveren in plaats van af te vallen. Er valt dan geen deelnemer af in die manche.
Finale: gouden medaillewinnaar is de degene die eerst 2 manches wint in de finale met 4. De gezamenlijke stand over de 4 manches van de finale bepaalt wie 2de 3de en 4de wordt.

Van de 5de tot de 8ste plaats worden de deelnemers geklasseerd in omgekeerde volgorden van hun afvallen in de halve finale. 5de is dus wie als laatste afviel in de halve finale. Vanaf de 9de plaats klasseert men de deelnemers volgens hun plaats over alle gevaren manches met de ganse vloot.

De voorstellers beweren dat dit systeem de regattaï¾’s aantrekkelijker zullen maken voor de media en toeschouwers en er de spanning inhouden tot de laatste manche, vermits eerst dan de winnaar kan gekend worden. Dit kan immers de deelnemer zijn die als vierde voor de finale geselecteerd werd en nooit een manche won in de vlootmanches en halve finales. Is het dan ook de beste? Dat kan, maar het kan ook iemand zijn die gewoon geluk gehad heeft. Er zijn geen aftrekmanches meer en wie pech heeft met het geleverde materiaal ï¾… heeft gewoon pech. Als er gedurende de eerste vier dagen minimale windcondities zijn hebben de zwaargewichten gewoon pech, ook al zouden ze gemakkelijk winnen bij sterke wind op de dag van de finale. De finales van elke dag hangen meer af van een goede start dan van goed varen, want ze zijn te kort om een minder goede start te kunnen goedmaken.

Anderzijds geeft een manche winnen, bijvoorbeeld omdat de weersomstandigheden u die dag het beste liggen, recht op twee extra manches; dus twee extra kansen om geselecteerd te worden.

Het is duidelijk dat de media enkel aandacht zullen besteden aan de dagfinales met 3 of 4 deelnemers. Het grootste deel van de deelnemers zullen dus afvallen zonder dat hen enige aandacht werd besteed. Zo zullen waarschijnlijk nog meer landen aarzelen om een atleet af te vaardigen als die weinig kans maakt om ten minste de halve finales te halen.

Ik ben niet overtuigd en vind dat teveel opgeofferd wordt aan de media en te weinig aandacht besteed wordt aan gelijke kansen voor alle atleten, de invloed van windomstandigheden en alle andere variabelen die maken dat de prestaties van een atleet elke dag grondig kunnen verschillen en dat de beste degene is die over de ganse periode het beste presteert. Bonussen voor dagwinnaars zijn gerechtvaardigd, maar zij mogen niet tot gevolg hebben dat de kansen van de anderen de volgende dagen daardoor verminderd worden.

Regattaï¾’s zijn geen atletiek- of voetbalwedstrijden en vereisen dan ook hun specifieke manier van organisatie.

Onze enige kans dat het (nog) niet doorgaat is dat de ISAF er altijd op gestaan heeft dat alle spelregels van de Spelen vier jaar vooraf moeten gekend zijn om de atleten toe te laten zich grondig voor te bereiden. Deze termijn is nu verstreken en dit maakt wijzigingen minder waarschijnlijkナ tenzij ook de モISAF Councilヤ zwicht voor de macht van de media.

Marcel De Bock

(September 2005)

Windsurfing competitieregels 2005-2008

Voor het eerst heeft de ISAF, in samenwerking met de IWA, een volledig wedstrijdreglement windsurfen uitgegeven. Dit wijst op het stijgend belang dat de ISAF hecht aan het windsurfen en het feit dat het absolute snelheidsrecord zeilen nu staat op naam van een windsurfer zal daar niet vreemd aan zijn.

Wat eerst opvalt is dat het reglement niet alleen course racing bevat, maar ook regels voor slalom racing en zelfs voor wave performance, freestyle en speed.

Het belangrijkste deel, de voorrang (right of way), is niet veel veranderd. Ongewijzigd blijven de 3 hoofdregels:

· een plank of boot met zeil over stuurboord moet vrij blijven van een plank of boot met zeil over bakboord;

· over dezelfde boeg boord aan boord, moet de loefwaartse plank of boot vrij blijven van de lijwaartse en;

· over dezelfde boeg, niet boord aan boord moet de plank of boot die vrij achter is, vrij blijven van deze vrij voor.

Ook ongewijzigd blijft : wie overstag gaat of gijpt moet vrij blijven van de andere planken tot het zeil weer aangehaald is over de andere boeg.

Van belang en vroeger niet zo duidelijk is dat een plank die voorrang verkrijgt de andere plank aanvankelijk ruimte moet geven om vrij te blijven, want hier wordt dikwijls tegen gezondigd. Dit geldt echter niet wanneer een plank voorrang verwerft door een manoeuvre van de andere plank.

Eveneens belangrijk is dat wanneer een plank met voorrang haar koers wijzigt, zij de andere plank(en) ruimte moet geven om vrij te blijven en zij mag niet van koers veranderen wanneer een plank zonder voorrang achter haar tracht door te varen om vrij te blijven en daardoor zou verplicht worden weer van koers te veranderen.

Dient het nog herhaald dat vrij blijven van een plank met voorrang betekent dat die zonder hinder zowel haar koers kan verder zetten als de nodige manoeuvres uitvoeren om haar juiste koers te varen, inbegrepen overstag gaan en gijpen wanneer dit noodzakelijk is om een juiste koers te varen.

Ruimte geven betekent voldoende ruimte laten om iemand die over voldoende vaardigheden beschikt om een manoeuvre goed uit te voeren dit ook ongehinderd kan doen. Bijvoorbeeld, moet men gijpen rond een boei, dan moet de binnenste plank voldoende ruimte gelaten worden om een goede gijp rond die boei uit te voeren. Blijft die plank in de bocht echter rechtdoor varen, terwijl het haar normale koers is te gijpen, of gijpt ze te ruim door gebrek aan vaardigheid of door een spin out, dan moet haar daarvoor geen ruimte gelaten worden.

In dit verband dient nog eens herinnerd aan de betekenis van モjuiste koersヤ. Dit is de koers die men in de gegeven omstandigheden zou varen om zo snel mogelijk de baan te varen als er geen enkele andere plank in de buurt was. Dit is dus niet steeds de kortste weg of ook niet noodzakelijk op de kortst mogelijke manier een boei ronden. Bijvoorbeeld wanneer het volgende rak bijna voor de wind ligt heeft men er voordeel bij om de boei een eind voorbij te varen alvorens de koers te wijzigen om dan sneller ruim te varen dan praktisch voor de wind vanaf de boei (afkruisen i.p.v. voor de wind varen). In dat geval is de juiste koers niet onmiddellijk overstag gaan of gijpen aan de boei.

In het bijzonder voor het ronden van een boei geldt niet langer de twee planklengten regel (oude regels 18.2.a en b). De binnenste plank die een overlapping bereikt moet ruimte krijgen om de hindernis of boei te passeren, gelijk wanneer zij die boord aan boord situatie tot stand brengt. Heeft zij ook voorrang, dan moet de buitenste plank ook vrij blijven.

Dit geldt echter niet voor een merkteken van de startlijn dat omgeven is door bevaarbaar water en zijn ankerlijn, bij het naderen van de startlijn tot het merkteken voorbij gevaren is. Indringen tussen het

merkteken en een plank was en blijft verboden.

Het afschaffen van de twee planklengten regel betekent niet dat men nu mag indringen tussen de boei en een plank die een manoeuvre uitvoert(gijpen of overstag gaan). Een veel voorkomend geval is een plank die zeer scherp varend en dus traag een boei begint te ronden en een andere die minder scherp varend en met veel hogere snelheid op de boei af vaart en zich tijdens het manoeuvre van de eerste plank aan de binnenkant nestelt. Die verwerft geen enkel recht op ruimte, want zij moet immers aanvankelijk de andere plank, die vrij voor aan de manoeuvre begon, ruimte laten om haar manoeuvre uit te voeren. Zij moet dus de boei aan de buitenkant ronden indien zij onvoldoende ruimte heeft om ze aan de binnenkant te ronden.

Misschien is het ook interessant om ook eens de regels voor wave performance te vermelden, omdat die regels ook in het algemeen gelden voor wie op zee gaat wind-, kite- of golfsurfen (kwestie van geen ruzie te maken met de locals).

Eerst enkele definities. Een surfer gaat uit (going out) wanneer hij naar een rollende golf toe vaart (meestal van de kust naar zee toe) en komt binnen (coming in) als hij met de golf mee vaart (meestal naar het strand toe).

Hij heeft het bezit (possession) van een golf wanneer hij als eerste voor die golf uit naar het strand toe vaart.

Een plank is in transitie wanneer zij overstag gaat of gijpt of in de lucht gaat tijdens het binnen komen of wanneer zij niet surft, springt of zich opricht.

Regels:

Binnen komen en uit gaan

Een binnenkomende plank moet vrij blijven van een uitgaande.

Wanneer 2 planken binnen komen of uitgaan op dezelfde golf of wanneer geen van beide binnen komt of uit gaat, moet de plank over stuurboord vrij blijven van de plank over bakboord.

Planken op dezelfde golf die binnen komen

Wanneer 2 of meer planken op dezelfde golf binnen komen moet een plank die geen bezit heeft van de golf vrij blijven van de plank die de golf bezit.

Vrij achter, vrij voor en inhalen

Een plank vrij achter en niet op een golf, moet vrij blijven van een plank vrij voor.

Transitie (in overgang)

Een plank in transitie moet vrij blijven van een plank die het niet is. Wanneer 2 planken tegelijkertijd in transitie zijn moet de plank die zich bevindt aan de bakboordzijde van de andere of die vrij achter is, vrij blijven van de andere.

Een betere kennis van de regels en vooral ook het navolgen van deze regels kunnen veel ongelukken en schade aan plank of tuig helpen voorkomen. Daarom is het van belang dat ook niet wedstrijdsurfers ze kennen en toepassen. Vermits de meeste regels een toepassing zijn van de IRPCAS (internationale overeenkomst voor het vermijden van ongevallen op zee), hebben die ook een wettelijk karakter.

Marcel De Bock

(Juli 2005)

Back to Top

SOCIAL STUFF
CONTACT US
CLUB DETAILS


   
wscallemanbe1on Google+
contact
Kom langs in ons clubhuis
email
info@wsc-alleman.be
surflessen@wsc-alleman.be
tel 0476/73.11.77 (tijdens de openingsuren)
twitter
Windsurfclub Alleman vzw
Eglegemvijver / Eglegemweg
2811 Hombeek (Mechelen)

IBAN: BE39 0011 6543 7519

GPS: N51.011513 E4.449227

© Windsurfclub Alleman, 2004-2015 (disclaimer)